fbpx

Rumah untuk Agung Hadiah Bermakna Untuk Anak-anaknya

         


SEMPORNA, 11 Oktober 2022 – Rumah yang tengahnya berlubang dan menanti masa untuk dihanyutkan air. Bayangkan di dalam rumah yang tidak selamat itu didiami oleh tujuh anak-anak yang masih kecil. Tak dapat digambarkan perasaan mereka apabila berlakunya ribut dan hujan lebat.

Namun kini keluarga Agung mampu berlapang dada. Berkat usaha sama rakyat Malaysia yang prihatin rumahnya dapat dibina semula. Tidak ada lagi dinding yang berlubang dan lantainya juga tidak lagi menampakkan air laut di bawahnya.

Syukur yang tidak terhingga tidak dapat digambarkan oleh keluarga itu. Mimpi ngeri itu kini telah bertukar menjadi sebuah harapan untuk keluarga itu terus ke hadapan Seterusnya

Agihan Pek Makanan di Semporna

SEMPORNA, 20 Oktober 2022 – Impactive Malaysia telah ke beberapa kawasan bagi pengagihan pek makanan di kawasan perairan Semporna. Antaranya adalah Kampung Ambuk-ambuk, Pulau Nusa Tengah dan Kg. Halo Hujung.

Pelbagai makanan asas seperti beras, ubi, mi kuning, gula, garam, kicap dan teh telah diagihkan yang memberi manfaat kepada hampir 1700 warga komuniti di perkampungan atas air. Setiap pek boleh bertahan sekitar 2 hingga 3 minggu yang sedikit sebanyak dapat mengurangkan beban yang mereka alami.

Beberapa ikon telah turut terlibat dalam menjayakan projek agihan pek makanan ini antaranya adalah Hazeman Huzir, Akhi Fairuz, Farah Lee dan Addien bagi melihat sendiri Seterusnya

Program Kemiskinan Haid Membantu Komuniti Perkampungan Atas Air

SEMPORNA, 19 Oktober 2022 – Masih ramai yang tidak cakna akan isu kemiskinan haid. Bila ditanya kekerapan datang bulan, ada yang satu atau dua kali sahaja setahun. Mengapa? Satu atau dua kali kerana dalam tempoh yang lain itu adalah fasa di mana dia mengandung. Realiti yang masih berlaku di negara kita namun kurang diberi perhatian.

Akhi Fairuz aktivis dalam pendidikan seksual dan juga Farah Lee antara ikon yang terlibat dalam menjayakan Projek Kemiskinan Haid di Perkampungan Atas Air, Semporna yang lalu. Pendidikan dan kesedaran tentang isu kemiskinan haid telah diberikan secara tidak langsung di samping pengagihan menstrual cup dan juga Seterusnya

94 Kanak-kanak dan Remaja Selamat Dikhatankan

      

SEMPORNA, 19 Oktober 2022 – Seramai 94 orang kanak-kanak dan remaja dari perkampungan atas air telah dikhatankan di dalam sebuah program anjuran Pertubuhan Impak Prihatin Malaysia (Impactive Malaysia). Mereka terdiri daripada pelbagai lingkungan umur dari usia 4 tahun sehingga 18 tahun.  

Pelbagai karenah dan telatah namun yang lebih utama adalah manfaat kepada mereka dari sudut ibadah dan juga kesihatan. Majoriti mereka adalah beragama Islam justeru projek ini secara tidak langsung menyempurnakan tanggungjawab kita untuk membantu saudara kita di sana.

Projek ini dijayakan atas usaha sama pelbagai pihak termasuk pasukan perubatan yang diketuai Dr. Jawahir Madeaming dari Poliklinik Sejati Merotai bersama Seterusnya

Masjid Baru untuk Ramadan

SABAH, 30 Disember 2021 – Masjid yang telah dibina pada tahun 1991 telah berjaya dibina semula dan dibaik pulih melalui Projek Baik Pulih Masjid oleh Impactive Malaysia hasil kerjasama daripada penduduk tempatan di Kg. Batu iaitu perkampungan atas air Semporna, Sabah. 

Melalui projek ini, seramai 2000 orang telah menerima manfaat melalui kutipan yang berjaya dikumpulkan dan dimanfaatkan iaitu sebanyak RM 125,000 bagi membaik pulih bahagian yang telah uzur dan menaik taraf dari segi infrastruktur masjid yang berusia hampir 30 tahun. Kayu-kayu yang reput, atap bumbung yang bocor serta dinding zink yang telah berkarat telah diganti untuk menampung kapasiti jemaah yang Seterusnya

Qurban di Tanzania, Afrika

AFRIKA, 6 Julai 2022 – Misi Qurban & Aqiqah di daerah Handeni, Tanzania, Afrika telah dilaksanakan buat kali kedua oleh Impactive Malaysia bagi membantu seramai 8000 orang yang terdiri daripada komuniti muslim di sana melalui ibadah qurban dan aqiqah bersempena Aidiladha dengan kerjasama NGO antarabangsa, Islamic Help.

Sambutan Hari Raya Aidiladha telah disambut meriah walaupun penuh dengan kesederhanaan. Pengagihan daging qurban dan aqiqah sebanyak 123 ekor lembu dan 69 ekor kambing telah berjaya diberikan kepada komuniti di sana melalui hasil kutipan yang berjaya dikumpulkan iaitu sebanyak RM 343,590. 

Komuniti di Tanzania yang rata-rata penduduknya adalah muslim sering ditindas dan kurang Seterusnya

Bantuan Musim Sejuk untuk Syria

SYRIA, 14 Januari 2022 – Kira-kira 500 buah keluarga di kem pelarian yang berdepan dengan musim sejuk melampau telah menerima bantuan barangan keperluan seperti makanan, arang dan pemanas udara melalui Winter Mission oleh Impactive Malaysia dengan kerjasama Cinta Syria Malaysia.

Impactive Malaysia juga turut melaksanakan beberapa inisiatif untuk membantu mereka yang terkesan seperti Projek Wakaf Khemah for Syria dan Projek Bantuan Bahan Bakar melalui hasil kutipan yang berjaya dikumpulkan iaitu sebanyak RM 30,000. Khemah-khemah yang rosak, usang dan koyak juga turut dibaiki supaya mereka dapat berlindung terutama ketika cuaca dan suhu sehingga bawah paras beku.

Namun begitu, penderitaan rakyat di Seterusnya